Pracując na swoim prędzej czy później spotkasz się z pytaniem: jak zarządzać swoimi zadaniami i projektami? W świecie wielu aplikacji i rozwiązań dwa z nich wybijają się na pierwszy plan: Asana i ClickUp.
Obie aplikacje są świetnym wyborem, jeśli pracujesz na rozbudowanych projektach, a w przyszłości chcesz zacząć delegować zadania. Które wybrać?
Przygotowałam dla Ciebie porównanie obu tych rozwiązań, by móc zdecydować – Asana vs ClickUp.
Jak wykorzystywać narzędzia do organizacji jako soloprzedsiębiorca?
Być może zastanawiasz się: „Ale po co mi takie rozbudowane narzędzie?”. Jeśli jesteś soloprzedsiębiorcą (copywriterem, grafikiem, twórcą stron internetowych, coachem), to narzędzie do organizacji projektów jest świetnym rozwiązaniem, jeśli chcesz uporządkować pracę i naprawdę poczuć kontrolę w swoim biznesie. Oto kilka zastosowań:
- Planowanie projektów: planuj i śledź postępy w różnych projektach. Każdy etap pracy, od koncepcji po finalizację, może być łatwo monitorowany.
- Zarządzanie zadaniami: twórz listy zadań z przypomnieniami i terminami, aby zawsze wiedzieć, co jest do zrobienia.
- Współpraca z klientami: udostępniaj linki do konkretnych zadań lub projektów, aby klienci mogli śledzić postępy i dawać feedback na bieżąco.
- Przechowywanie dokumentów: przechowuj wszystkie materiały projektowe, briefy i notatki w jednym miejscu, dostępne w każdej chwili.
- Automatyzacja powtarzalnych zadań: skonfiguruj automatyczne przypomnienia i powiadomienia, aby zaoszczędzić czas i skupić się na kreatywnej pracy.
Asana vs ClickUp: porównanie
Ok, skoro (mam nadzieję) przekonałam Cię, że praca z narzędziem do projektów może faktycznie pomóc Ci w prowadzeniu jednoosobowego biznesu, pora na podsumowanie:
Darmowe plany
Nie da się ukryć, że w tym starciu to właśnie ClickUp jest bezkonkurencyjny. Oferuje imponujący zestaw funkcji nawet w darmowym planie. Plan „Free Forever” obejmuje nieograniczoną liczbę zadań i użytkowników, różnorodne widoki projektów (lista, tablica i kalendarz) oraz podstawowe funkcje, takie jak śledzenie czasu i integracje z popularnymi aplikacjami, takimi jak Slack i Zoom.
Darmowy plan Asany, choć solidny, jest bardziej ograniczony. Obsługuje do 15 użytkowników i brak mu zaawansowanych funkcji, takich jak dodatkowe widoki. Mimo to, darmowy plan ciągle jest ok, jeśli masz w planach podstawowe zarządzanie swoimi projektami.
Koszty płatnych planów
Płatny plan w ClickUp zaczyna się od 7 USD na użytkownika miesięcznie przy rozliczeniu rocznym. Plan ten obejmuje niestandardowe automatyzacje, śledzenie celów oraz bardziej zaawansowane widoki projektów, takie jak wykresy Gantta i osi czasu. Porównywalny plan Asany, czyli poziom Premium, kosztuje 10,99 USD na użytkownika miesięcznie i oferuje mniej zaawansowanych funkcji.
Łatwość korzystania (dla początkującego)
Nie da się ukryć, że mnogość opcji i funkcji w darmowym planie ClickUpa jest jednocześnie jego zaletą i wadą. Jeśli chcesz skorzystać z wszystkich dostępnych opcji, musisz się w tę aplikację do prowadzenia projektów „wgryźć”, przez co pierwsze spotkanie z ClickUpem może być nieco przytłaczające. Już sama hierarchia projektów (lepiej dodać coś do listy czy folderu?) często przyprawia nowicjuszy o ból głowy. Na szczęście z pomocą przychodzi mnóstwo materiałów w sieci oraz obszerny ClickUp University (niestety, tylko po angielsku).
I choć można korzystać z ClickUpa w bardzo podstawowym wymiarze, to jednak jeśli szukasz tego samego, ale bez technologicznego FOMO, po prostu wybierz Asanę. Prosty układ, mniejsza liczba funkcji (ale bez szkody dla prowadzenia nawet dużych projektów) i możliwość współpracy z innymi sprawia, że w pojedynku ClickUp vs Asana dla początkujących, zdecydowanie wygrywa ta druga.
Personalizacja projektów i zadań
ClickUp słynie z wysokiego poziomu personalizacji. Użytkownicy mogą dostosować prawie każdy aspekt swojego środowiska pracy do własnych potrzeb. Każda lista może mieć swoje niestandardowe statusy i pola. Dzięki „Dashboards” (tablicom) możesz przedstawić swoje projekty – i inne dane – w dowolny sposób. Jeśli więc mocno cenisz sobie możliwość dostosowania narzędzia do siebie, będziesz się czuć jak w domu.
Z kolei jeśli aplikacja do prowadzenia projektów ma robić dobrze tylko dwie rzeczy: przechowywać zadania i umożliwiać ich śledzenie (często razem z innymi), to Asana jest wystarczająco dobra do tego celu. Wprawdzie personalizacja widoku w Asanie to nie jest jej atut, ale czasem po prostu potrzebujemy, żeby coś działało dobrze i bez udziwnień, prawda?
Automatyzacje i AI
W dobie, gdzie sztuczna inteligencja jest już nawet w tosterach (;)), nie możemy nie porozmawiać o automatyzacjach i AI w narzędziach do zarządzania projektami.
I znów – ClickUp wygrywa. Już w wersji darmowej możesz przygotować 100 (!) automatyzacji miesięcznie, a za 5 USD za użytkownika miesięcznie limit zwiększa się do aż do 1000. Automatyzacje mogą dodawać statusy, osoby, szablony do zadań, przenosić zadania w różne miejsca, a nawet… wysyłać maile (tak!). Możliwości – jak zawsze – są niemal nieograniczone.
Asana również posiada taką funkcję, natomiast dostęp do niej uzyskasz dopiero w planie Premium (10,99 USD za użytkownika na miesiąc). Nie będzie to niestety pełna automatyzacja, a jedynie korzystanie z kilku predefiniowanych reguł, formularzy i szablonów. Jeśli chcesz tworzyć własne scenariusze, musisz zapłacić 24,99 USD za użytkownika miesięcznie za najwyższy plan.
Zarządzanie wizualne
A co, jeśli wolisz przedstawiać swoje zadania nie w formie listy, ale bardziej wizualnie?
W tym wypadku obie aplikacje umożliwiają pracę na tablicach Kanban. ClickUp dorzuca do tego jeszcze wykresy Gantta, a nawet mapy myśli – choć oczywiście, żeby skorzystać z innych opcji, musisz być użytkownikiem premium.
Szablony i wzory
Zarówno ClickUp, jak i Asana nie zostawiają użytkownika samemu. Obie aplikacje mają obszerną bazę szablonów, które wystarczy wrzucić na swoje konto i dostosować do firmowych potrzeb.
W sieci znajdziesz również mnóstwo tutoriali dotyczących pracy z tymi narzędziami – wraz z darmowymi i płatnymi szablonami i wzorami.
Asana vs ClickUp: podsumowanie
ClickUp, jak i Asana są potężnymi narzędziami do zarządzania projektami i każdy z nich odpowiedni będzie do innego rodzaju zadań.
Wybierz Asanę, jeśli:
- potrzebujesz podstawowego narzędzia do zarządzania projektami;
- nie potrzebujesz dostosowywać niczego do siebie;
- dopiero zaczynasz w temacie zarządzania projektami.
Wybierz ClickUp, jeśli:
- chcesz jak najdłużej cieszyć się bezpłatną wersją aplikacji;
- potrzebujesz dostosować narzędzie do siebie;
- chcesz zbudować prawdziwe centrum zarządzania firmą, a nie tylko odhaczać zadania;
- masz przestrzeń do tego, by nauczyć się nowego narzędzia.
ClickUp oferuje więcej funkcji za darmo, większą personalizację oraz solidny zestaw narzędzi, które mogą rozwijać się razem z twoją firmą. Z kolei Asana robi dobrze jedną rzecz – pomaga zarządzać projektami w małych firmach.
A co, jeśli nie pasuje Ci ani Asana, ani Clickup?
W takim razie warto rozejrzeć się za innym narzędziem do zarządzania zadaniami. W wyborze może pomóc Ci ten artykuł: Najlepsze aplikacje do zarządzania zadaniami dla soloprzedsiębiorcy.
A może chcesz zbudować centrum zarządzania zadaniami, projektami i całym biznesem, by oszczędzić minimum kilkanaście godzin w tygodniu? W takim razie zapisz się na listę zainteresowanych kursem Zorganizuj i Zautomatyzuj.
Dzięki za ten artykuł.
Nie ma sprawy! :) Na zdrowie.