Soloprzedsiębiorca (ang. solopreneur) – hasło (i sposób prowadzenia firmy), które zawładnęło internetem.

I zapewniam Cię, to nie jest chwilowa moda. Zresztą, jak mogłabym mówić inaczej, skoro sama jestem soloprzedsiębiorczynią, na której blogu czytasz ten tekst.

Bycie soloprzedsiębiorcą to obecnie jedna z najciekawszych dróg, by osiągnąć finansową i zawodową niezależność, problem w tym, że w polskim internecie jest bardzo mało informacji o tym, jak nim zostać.

Właśnie dlatego zdecydowałam się napisać ten przewodnik i odpowiedzieć na wszystkie pytania, które możesz mieć przed zaczęciem pracy jako soloprzedsiębiorca.

I nie rzucam słów na wiatr.

Ten przewodnik to kompleksowe źródło informacji o byciu soloprzedsiębiorcą. Znajdziesz tu wszystko, co musisz wiedzieć na temat rozpoczęcia swojej podróży jako solopreneur.

Znana jestem z tego, że nie „leję wody”, więc nie będzie tu suchej teorii – ten artykuł to praktyczny zestaw narzędzi do zostania soloprzedsiębiorcą.

Co ważne, będę pisać o biznesach online skoncentrowanych na usługach i sprzedawaniu wiedzy, takich jak usługodawcy (np. copywriterzy, graficy) i edukatorzy – bo to oni najczęściej soloprzedsiębiorcami zostają. Dzięki temu znajdziesz tu wskazówki, które mogą umknąć w generycznych poradach biznesowych.

Mam nadzieję, że dzięki temu pomogę Ci uniknąć błędów i pułapek, w które często wpadają nowi soloprzedsiębiorcy, co pozwoli ci zaoszczędzić czas, pieniądze i kilka siwych włosów na głowie. ;) Oprócz porad na start, przewodnik da ci również strategie rozwoju i skalowania biznesu soloprzedsiębiorcy, co czyni go cennym zasobem na dłuższą metę.

To co? Zaczynamy?

👉 Kim jest soloprzedsiębiorca?

Solprzedsiębiorca to właściciel biznesu, który w biznesie zajmuje się wszystkim sam. To znaczy, jest pracownikiem, marketerem, szefem, sprzedawcą (tak, parzy też kawę). Czym to się różni od freelancera albo „jednoosobowej działalności gospodarczej”?

Przyjęło się rozumieć soloprzedsiębiorcę jako osobę, która stara się uniezależnić zarobek od poświęcanego czasu. A więc pracować nie tylko jako usługodawca, ale także prowadzić sklep internetowy, sprzedawać edukację (kursy, szkolenia), prowadzić grupowe konsultacje.

Innymi słowy – podczas, gdy tradycyjne firmy rozwijają się i skalują poprzez zatrudnianie pracowników, soloprzedsiębiorca skaluje swój biznes poprzez model „jeden do wielu” (czyli np. zamiast tworzyć stronę dla jednego klienta, tworzy szablon strony i sprzedaje go w swoim sklepie internetowym).

Ze względu na ograniczone zasoby, soloprzedsiębiorca pracuje w precyzyjnie dobranej niszy. Np. fotografka sprzedawać będzie raczej kursy o tym, jak robić dobre zdjęcia produktowe dla rękodzielników, niż ogólny kurs o tym, jak robić dobre zdjęcia.

Inną ważną cechą (choć nie zawsze wymaganą) jest wykorzystywanie marketingu treści (tak, ten artykuł również jest marketingiem treści :)) do pozyskiwania nowych klientów.

Soloprzedsiębiorca a przedsiębiorca – jaka jest różnica?

Soloprzedsiębiorca, z racji strategii „jeden do wielu”, działa prawie wyłącznie w internecie. Podczas, gdy tradycyjny przedsiębiorca nie musi.

Ale to nie jest jedyna różnica pomiędzy nimi. Solopreneur chce pracować sam. Nie buduje dużej firmy. Nie zatrudnia (choć pracuje z podwykonawcami). A więc świadomie ogranicza wzrost swojego biznesu, bo ceni sobie niezależność i kameralność.

Oczywiście, może zdecydować się na powiększenie firmy, ale na świecie jest wiele przykładów świetnie zarabiających soloprzedsiębiorców, którzy nigdy nie wychodzą z etapu „samodzielna praca z domu”.

A skoro już o tym mówimy, to soloprzedsiębiorca może pracować z dowolnego miejsca na świecie. Najczęściej świadomie rezygnuje z biura. Można go spotkać w przestrzeniach coworkingowych (a nawet w wirtualnych coworkingach), na workation, albo po prostu pracującego z własnej kanapy.

👉 Zalety i wyzwania związane z byciem soloprzedsiębiorcą

Nie da się ukryć, że prowadzenie intencjonalnie małej firmy (minimalistycznego biznesu) daje ogrom możliwości, a co najważniejsze – wolności. Ale to również wiele wyzwań. Oto najważniejsze zalety i wady prowadzenia soloprenerskiej firmy:

Korzyści z bycia soloprenerem

  • Wolność i elastyczność: jako soloprzedsiębiorca będziesz miał całkowitą kontrolę nad własnym harmonogramem, środowiskiem pracy i decyzjami biznesowymi. Dzięki temu, że nikogo nie zatrudniasz, możesz dosłownie z dnia na dzień zmieniać kierunek, tworzyć nowe projekty, testować rozwiązania.
  • Niezależność finansowa: mały biznes pozwoli ci bezpośrednio czerpać z zysków własnej firmy, bez konieczności finansowania stanowisk pracy czy drogich biur.
  • Rozwój osobisty: biznes prowadzony samodzielnie pozwoli ci na rozwijanie różnorodnych umiejętności, pokonywanie wyzwań, uczenie się nowych rzeczy. Z każdym nowym projektem będziesz wiedzieć więcej, szczególnie jeśli znajdziesz satysfakcję w samodzielnym rozwiązywaniu problemów
  • Kreatywna swoboda: małe firmy mogą realizować swoją własną, unikalną wizję bez oglądania sie na zarząd, akcjonariuszy czy nawet pracowników.

Wyzwania związane z byciem soloprenerem

  • Izolacja i brak tradycyjnej sieci wsparcia – soloprzedsiębiorcy cenią sobie prywatność i najczęściej wybierają pracę z domowego biura. To oznacza niezależność, ale i brak wsparcia w gorszym czasie.
  • Potrzeba samomotywacji i dyscypliny – bycie samemu sobie szefem oznacza, że nikt nie przypilnuje cię, gdy zupełnie nie masz ochoty pracować. Zresztą, to jeden z najczęstszych powodów, dla których tak trudno się skupić, pracując z domu. Musisz nauczyć się być mistrzem pokonywania prokrastynacji.
  • Niestabilność finansowa i ryzyko – pracując jako soloprzedsiębiorca możesz, szczególnie na początku, mieć spore problemy ze stabilnymi dochodami, dlatego w biznes warto wejść już przygotowanym, a przede wszystkim – nauczyć się dobrze zarządzać pieniędzmi w solobiznesie.
  • Problemy z równowagą między pracą a życiem osobistym: wielu soloprzedsiębiorców nie potrafi odpoczywać i pracuje w zasadzie na okrągło. Już od samego początku musisz zadbać o dobre granice w biznesie oraz nauczyć się odpoczywać – nawet, jeśli masz tylko 10 minut.
  • Wymóg posiadania szerokiego zestawu umiejętności: skoro pracujesz samodzielnie, to musisz stać się – czy chcesz czy nie – multipotencjalistą. W soloprenerskim biznesie potrzebujes takich umiejętności, jak zarządzanie biznesem, marketing, obsługa klienta, itp.

👉 Przydatne umiejętności w pracy soloprzedsiębiorcy

Jako soloprzedsiębiorca nie tylko zajmujesz się zleceniami dla klientów lub tworzeniem własnych produktów, musisz również opanować kilka bardzo ważnych umiejętności, które pomogą ci prowadzić twój mały biznes:

Zarządzanie czasem

Jako solopreneur, twój czas jest najcenniejszym zasobem. Zdolność efektywnego zarządzania czasem, aby maksymalizować produktywność, jest kluczowa.

Możesz zacząć np. od Produktywnej Apteczki, z którą nauczysz się laserowej koncetracji w kilka chwil.

Zarządzanie finansami

Zrozumienie finansowego aspektu prowadzenia biznesu jest niezmiernie ważne. Czasem jedna zła finansowa decyzja może sprawić, że cały solobiznes przestanie działać i zarabiać na siebie. Ta umiejętność obejmuje to budżetowanie, planowanie finansowe, zrozumienie podatków. Jeden z najprostszych sposobów na zarządzanie finansami soloprzedsiębiorcy znajdziesz w tym odcinku podcastu.

Marketing i sprzedaż

Przyciąganie i zatrzymywanie klientów jest niezbędne dla soloprzedsiębiorcy. Obejmuje m.in. opanowanie marketingu w mediach społecznościowych, SEO, marketingu emailowego oraz innych strategii mających na celu zaangażowanie klientów.

Networking

Networking może pomóc ci tworzyć strategiczne partnerstwa, znaleźć mentorów i klientów oraz uzyskać referencje. Budowanie i utrzymanie solidnej sieci kontaktów zawodowych jest bardzo ważne, szczególnie w solobiznesie.

Planowanie strategiczne

Jako soloprener musisz ustalać biznesowe cele, tworzyć plany ich osiągnięcia oraz dostosowywać je, jeśli jest to konieczne. W ramach planowania strategicznego musisz zrozumieć swój rynek, określić model biznesowy i planować strategię wzrostu.

Negocjacje

Czy to chodzi o zabezpieczanie umów z dostawcami, ustalanie cen z klientami czy negocjowanie warunków kontraktu, umiejętność skutecznych negocjacji jest niezwykle ważna.

👉 Soloprzedsiębiorca – jak nim zostać?

Jeśli chcesz zostać soloprzedsiębiorcą, musisz pamiętać o kilku ważnych elementach:

1. Znajdź swoją niszę

Ponieważ decydujesz się na mały biznes, musisz liczyć się z tym, że twój czas, pieniądze i „siła przebicia” są ograniczone. Nie nastawiaj się więc na tysiące klientów, skup się raczej na świadczeniu usług sprecyzowanej grupie osób lub firm. Im węższa nisza, tym więcej możesz liczyć sobie za swoje usługi.

Jak znaleźć niszę?

Najlepiej z połączenia trzech elementów:

  • w czym jesteś naprawdę dobry lub chcesz być dobry (i możesz świadczyć takie usługi przez internet)? Np.: copywriting, programowanie, tworzenie grafiki, coaching, tłumaczenie tekstów etc.
  • co cię szczególnie interesuje (co może być twoim wyróżnikiem) – np. uwielbiasz gry, więc możesz zostać copywriterem dla branży gamedevu. Albo grafikiem specjalizującym się wyłącznie w retuszu zdjęć;
  • na co jest popyt na rynku – innymi słowy – czy ludzie chcą tego, co oferujesz?

2. Zrozum potrzeby i bóle potencjalnych klientów

Biznes ma służyć rozwiązywaniu problemów twoich potencjalnych klientów. Po wybraniu niszy, udaj się na poszukiwanie takich potrzeb i wyzwań osób, z którymi chcesz pracować.

Jeśli jesteś np. dietetykiem, zastanów się:

  • z czym osoby, z którymi chcesz pracować, mają największy problem?
  • jak piszą o tym problemie?
  • jakie rozwiązania możesz stworzyć, by pomóc im w tym problemie?

Szukaj konkretnych zdań, które twoi potencjalni klienci zostawiają w sieci (np. w komentarzach pod wpisami w social mediach), a jeśli mozesz – spotkaj się z kilkoma z nich na niezobowiązującą rozmowę.

Dzięki poznaniu potrzeb (i słów, jakimi posługują się, by te potrzeby rozwiązać), będziesz lepiej orientować się, jak przygotować ofertę, która ma szansę na rynku.

2. Stwórz nieformalny biznes plan

Innymi słowy, zaplanuj czego oczekujesz od tego biznesu, w szczególności:

  • kto jest moim klientem?
  • dlaczego klient ma wybrać mnie, a nie inne osoby na rynku?
  • ile chcesz zarobić do końca roku?
  • jakie produkty i usługi (oraz jaka sprzedaż) zapewni ci taki przychód?
  • w jaki sposób chcesz się promować?
  • czy chcesz tworzyć treści, a jeśli tak, to jakie?

Stworzenie planu i regularne sprawdzanie wyników pomoże ci na bieżąco poprawiać, sprawdzać i ulepszać swój biznes.

3. Stwórz swoje miejsce w sieci

Nikt nie lubi pracować z anonimem. Mocna obecność w internecie to jedno z najważniejszych elementów dla soloprzedsiębiorcy, dzięki któremu uwiarygodnisz się jako partner biznesowy.

Podstawa to oczywiście dobra strona internetowa z usługami, twoim bio, a z czasem – z opiniami klientów.

Jeśli chcesz inwestować czas w social media, skup się na tych, które pomogą ci od razu generować potencjalnych klientów, a nie tylko takie, w których toniesz w morzu treści.

Dobrym rozwiązaniem jest Linkedin (szczególnie, jeśli świadczysz usługi B2B). Innym rozwiązaniem jest aktywne uczestnictwo w przestrzeniach, w których są twoi potencjalni klienci – w grupach w social media oraz płatnych społecznościach online, jak na przykład Wirtualny Coworking.

4. Zacznij marketing – pośredni i bezpośredni

Są dwa proste sposoby na pozyskanie pierwszych klientów, które warto stosować naraz. Jeden z nich prowadzi bezpośrednio do sprzedaży, drugi zajmie trochę czasu, ale będzie strategicznie budować twój wizerunek w sieci.

  • szybki sposób: bezpośrednie wiadomości – jeśli masz już ofertę i stronę internetową, najprościej… zacząć odzywać się do potencjalnych klientów. Możesz zacząć od zaproponowania darmowej próbki swojej pracy. Szukaj informacji w mediach społecznościowych o poszukiwanych specjalistach (szczególnie przyda się do tego Linkedin), sprawdzaj społeczności online (np. kursów, w których uczestniczysz) lub weź sprawy w swoje ręce i napisz maila!
  • wolny sposób: tworzenie treści w sieci – stwórz bloga lub profil w medium społecznościowym, w którym będziesz dzielić się wiedzą. To dość powolny sposób pozyskiwania klientów, bo zanim zbudujesz społeczność, minie trochę czasu. Dlatego najlepiej wykorzystać tę opcję jako dodatkowy element promocji

5. Automatyzuj, gdzie tylko się da

Jeśli nie chcesz budować dużej firmy, jak najszybciej zacznij organizować ją od środka. Najprościej zacząć od automatyzacji, a więc programów, które pomogą ci wykonywać pracę sprawniej.

Narzędzia przydatne w pracy soloprzedsiębiorcy:

  • program do faktur (np. ifirma.pl) – dzięki któremu nie tylko masz szablon do faktury, ale też porządek w ich wystawianiu;
  • narzędzie do umawiania spotkań (np. Calendly) – dzięki któremu łatwiej będzie się spotkać online z klientem;
  • narzędzia do automatyzacji social mediów (np. Hotsuite) – dzięki którym możesz planować swoje posty z wyprzedzeniem;
  • narzędzia do śledzenia czasu (np. Rescue Time) – jeśli rozliczasz się z klientem za przepracowane godziny lub chcesz wiedzieć, ile czasu zajmuje ci praca
  • narzędzia do organizacji (np. Clickup) – aby uporządkować wszystkie zadania związane z prowadzeniem biznesu

6. Znajdź grupę wsparcia – innych soloprzedsiębiorców

Wymiana myśli, doświadczeń czy nawet wzajemne polecanie się przez innych soloprzedsiębiorców jest kluczowe, szczególnie na początku.

Jak najszybciej znajdź swoją grupę wsparcia. Możesz zacząć od grup na Facebooku, ale najwięcej dadzą ci zorganizowane grupy, takie jak:

  • społeczności online – moderowane, najczęściej płatne grupy, w ramach których możesz uczyć się przydatnych umiejętności, pracować z innymi przedsiębiorcami, spotykać się w grupach mentoringowych, a nawet polecać wzajemnie swoje usługi – możesz zacząć np. od Wirtualnego Coworkingu, stworzonego specjalnie z myślą o soloprzedsiębiorcach;
  • mastermindy – czyli mniejsze spotkania kilku osób, obliczone na wzajemną pomoc w biznesowych trudnościach. Mastermindy wspierają również produktywność.

7. Zadbaj o organizację

Ponieważ jako soloprzedsiębiorca masz tyle do zrobienia i tak mało czasu, zorganizowanie się jest kluczowe. Musisz opanować nowych klientów, zlecenia i zadania plus ciągle mieć czas na odpoczynek.

Organizację zacznij od zbudowania domowego biura, które wesprze skupienie i pomoże ci nie utonąć w papierach. Z czasem szalenie ważne będzie również, by nauczyć się dobrej organizacji zadań i planowania.

8. Naucz się, jak rozwijać biznes, a nie tylko w nim pracować

Z czasem zrozumiesz, że praca od zlecenia do zlecenia nie jest czymś, co da ci stabilny biznesowy rozwój. To dlatego musisz znaleźć czas na rozwój biznesu, a więc czas, kiedy pracujesz NAD firmą, a nie tylko w firmie.

Jednym z najprostszych sposobów, by przestawić się na taki sposób myślenia, jest zorganizowanie własnego CEO Day. Oto, jak zacząć pracować w ramach CEO Day.

👉 Soloprzedsiębiorca – pomysły na biznes

Czym może zajmować się soloprzedsiębiorca? Opcji jest mnóstwo, oto kilka najciekawszych pomysłów:

Marketing online

To jeden z obszarów, w których soloprzedsiębiorca może nauczyć się wszystkiego samodzielnie, zaczynając chociażby od pracy nad własnymi profilami w mediach społecznościowych czy blogiem. Jako specjalista od marketingu online możesz zajmować się wieloma obszarami, od prowadzenia profili po ustawianie reklam, czy nawet tworzenie dużych kampanii promocyjnych.

Konsultant

Jeśli masz specjalistyczną wiedzę, możesz zostać konsultantem. Praca konsultanta to przede wszystkim doradztwo oraz tworzenie strategii dla klientów. Najczęściej konsultantami zostają osoby, które wcześniej pracowały w zawodzie i mają wiedzę lub doświadczenia w danym obszarze – np. konsultant biznesowy czy marketingowy.

Grafik

Grafik to jeden z wielu świetnych zawodów dla soloprzedsiębiorcy oraz zajęcie, które bez problemu możesz podjąć bez specjalistycznych studiów. Pracując na swoim możesz na przykład tworzyć grafiki promocyjne, materiały do druku czy nawet wspierać klientów w stworzeniu całej identyfikacji wizualnej nowej marki.

Programista

Jako programista wcale nie musisz pracować w 100% na swoim. Coraz więcej osób w tym zawodzie wybiera tzw. „zdalny etat”, aby pracować z dowolnego miejsca na świecie i jednocześnie mieć szansę na zajmowanie się większymi projektami (o które często trudno, gdy jesteś tylko freelancerem).

Copywriter

Specjaliści od słowa to szczególnie pożądana grupa soloprzedsiębiorców. Obecnie prawie każdy biznes potrzebuje kogoś, kto stworzy treści reklamowe – czy to na stronę, czy do kampanii promocyjnej. Z tego powodu coraz więcej copywriterów również specjalizuje się – kto inny napisze dla ciebie teksty pod SEO, a kto inny – treści na stronę sprzedażową.

Korektor / Redaktor

Czyli osoba, która poprawi twoje treści po tym, jak już je napiszesz. Aby zostać korektorem lub redaktorem, musisz perfekcyjnie znać zasady języka polskiego oraz mieć dobre oko do szczegółów. Przyda się też kurs przygotowujący do zawodu, jak na przykład kurs Zostań Korektorką od Patrycji Bukowskiej.

Wirtualna Asysta / Wsparcie online

Jako osoba wykonująca usługę wirtualnej asysty pomagasz przedsiębiorcom w codziennych zadaniach. Wirtualna asysta to bardzo szerokie pojęcie – od tworzenia treści po obsługę klienta czy kalendarza przedsiębiorcy.

Tworzenie treści

Niektórzy soloprzedsiębiorcy wybierają zostanie content creatorami, a więc twórcami treści w mediach społecznościowych. W tym zawodzie budujesz swoje kanały po to, by potem współpracować z markami przy promocji ich produktów, a być może, z czasem – swoich.

Edukator

Edukator to osoba, która sprzedaje swoją wiedzę w postaci kursów, szkoleń, narzędzi online lub grup wsparcia. Edukatorem można zostać w dowolnej branży, pod warunkiem że masz wiedzę, która pozwoli twoim kursantom uzyskać konkretne rezultaty.

👉 Zostań soloprzedsiębiorcą

Być może ta ilość informacji wydaje ci się być przytłaczająca – ale mała, soloprenerska firma to nie tylko sposób na zarabianie bez szefa nad głową. To przede wszystkim niesamowita szansa na rozwój i pracę na własnych warunkach. Trzymam za ciebie mocno kciuki – powodzenia!